Forside » Mail » Jernbanebilleder » Lollandsbanens data » Links » Videoer »

 

   

 

Jernbane nyheder

 

 

              Hvis man vil bruge nogen fotos så send en mail.

  Der er copyright
© på alle billeder.

 

        Nyeste billeder 25/2 2018.

 

 

25/2 2018.

 

Nye billeder

 

Der er tilføjet 28 nye billeder til:

 

Lokaltog: 2 billeder.

Museumsbanen: 26 billeder.

 

Nyeste billeder

 

 

Foto: Jan Pedersen.

 

Webmaster.

 

 

22/2 2018.

 

lidt nyt

 

Info om ME

 

Status på indstillingen af passagerdrift med ME-lokomotiver.

Læs mere på www.ft.dk

 

Mangel på nye aksler: ME-lokomotiver risikerer at stå længe på værksted.

Læs mere på https://ing.dk/artikel/mangel-paa-nye-aksler-me-lokomotiver-risikerer-at-staa-laenge-paa-vaerksted-210762

 

Lidt nyt fra Gedser

 

Hvor Larsen & Carlsen Maskinfabrik er i gang med at skifte Drejeskamlen og dreje-centert ud på drejeskiven der også vil blive forsynet med motor så den skulle være køreklar i løbet af nogle dage !

 

 

© Bendix Jensen.

 

Webmaster.

 

 

22/2 2018.

 

lidt nyt

 

Jan Petersen flyttede rundt med Xtg vogne med beton sveller på, med Lokaltog Køf M16 ved baneafdelingen i Maribo. 22/2 2018.

 

 

© Jan Pedersen.

 

 

© Jan Pedersen.

 

 

© Jan Pedersen.

 

 

© Jan Pedersen.

 

 

© Jan Pedersen.

 

 

Lokomotiver ude i mindst et halvt år

 

Læs mere om den kedelige nyhed om ME her på dette link.

 

Webmaster.

 

 

21/2 2018.

 

Nye billeder

 

Der er tilføjet 10 nye billeder til Museumsbanen.

 

 

Foto: Jan Pedersen.

 

Nyeste billeder

 

Webmaster.

 

 

18/2 2018.

 

Lidt nyt

 

Jeg er noget flov, for det er idag " for 1 månede siden " at det er 10 år siden Lollandsbanen solgte deres flotte MY. Jeg havde ikke fået tjekket datoen for det var 10 år siden ContecRail købte LJ M38 som har ATC, så Anders Madsens flotte beretning fortjener at komme på og undskyld fra Webmaster.

 

Anders Madsens beretning og tak til Anders.

 


I anledning af 10 års dagen for afskeden med LJ M 38 d. 18. januar 2008, ser
vi tilbage på MY-lokomotivets tid ved Lollandsbanen:


Glæden og talerne var mange, da Lollandsbanen præsenterede LJ M 38 for
pressen ved godsbanegården i Nykøbing F. d. 10. april 2002, forinden var
gået en tid hvor DSB MY 1153 bl.a. havde gennemgået en del plade- og
rustarbejde, udstyret med LJ strækningsradio og sidst men ikke mindst
ommalet i IC2-layout på værkstedet i Nakskov.

Baggrunden for købet af DSB MY 1153 var den, at LJ skulle begynde at køre
godstog på Banedanmarks strækning Nykøbing F.-Næstved i et samarbejde med
godsselskabet Railion. En meget stor mængde af det gods, der blev kørt med
tog syd for Næstved var netop til og fra virksomheder, der var kunder hos
LJ - stål og jern til Poul Ree i Nakskov og sukker for Danisco. Til brug for
denne kørsel havde LJ og Storstrøms Amt indkøbt diesellokomotivet DSB MY
1153, der har sikkerhedssystemet ATC. Da hun ankom til Nakskov, havde hun
navnet ”Tinna” og var i de gamle røde/sort DSB farver. Ifølge visse kilder
blev lokomotivet døbt "Tinna" efter et familiemedlem til en medarbejder på
centralværkstedet i Århus.

Sidst i marts 2002 var lokomotivet nymalet i flot LJ-design - samme design
som banens IC2-tog. Lokomotivet var derfor klar til fremvisningen i Nykøbing
F. d. 10. april, hvorefter godsaftalen med Railion var gældende fra 16.
april 2002 og LJ kunne sætte lokomotivet i drift som LJ M 38. Således
benyttede Lollandsbanens flittigt fotos af LJ M 38 i annoncer i
Folketidendes erhvervssektion, nu skulle LJ M 38 puste nyt liv i den
hensygnende godstrafik. Et af de første godstog med sukkercontainere kørte
meget tidligt om morgenen d. 8. maj 2002 i retning mod Næstved med 25
læssede containere, der skulle videreføres til Hamburg af Railion.
Sukkertransporterne var for alvor vendt tilbage til Lollandsbanens skinner.
LJ M 38 måtte ofte sammenkobles med andre LJ MX´er i de store godstog. Fra
Nakskov kørte d. 1. juli 2002 det længste godstog, der var set i mange år.
To diesellokomotiver trak 40 godsvogne med sukkercontainere. Godstoget var
godt 430 meter langt, da Kong Fredrik IX´s bro blev passeret.

Godsopgaverne for LJ M 38 blev gradvis ændret fra containervogne med sukker
til tyske selvtømmende sukkervogne i retning mod Sjælland og stadig
stålplader i retning mod Nakskov. Lollandsbanens MY-lokomotiv var også på
mere særlige opgaver, når der skulle rangeres IC2-materiale rundt på
stationen i Nakskov. Her kom lokomotivets smukke farver virkelig frem i
sammenkobling med IC2. På godshotellet i Vordingborg måtte LJ M 38 også
spille en rolle d. 6. november 2003, da godsvogne med grillkul skulle hentes
via resterne af havnebanen og Kalvehavebanens spor. Ligesom godsbanen i
Nykøbing fik besøg d. 5. juli 2004, da landbrugsudstyr skulle fragtes
videre. LJ M 38 har også været på længere ture til Randers, når et IC2-tog
skulle til større reparationer eller tilføjes airconditionanlæg på
Bombardiers værksted. Lokomotivet var ligeledes på fremmede spor, da
maskinen kørte med sneplov for Banedanmark på Sydsjælland i februar 2005.

Efter lukningen af smedevirksomheden Poul Ree og inddragelsen af lukkede
vogne med sukker i sække til Norge, var opgaverne for LJ M 38 kun
sukkervogne til og fra lageret på Sakskøbing Sukkerfabrik i den årligt
tilbagevendende sukkerkampagne. Kørslerne var derfor kun sæsonbetonet og
hidtil leverede LJ de læssede vogne i Næstved, men fra 2005 måtte LJ M 38
foretage udveksling i Ringsted.

Sideløbende med stationeringen af MY-lokomotivet hos LJ, fik maskinen og
designet den ære at blive kåret til det flotteste og pæneste MY-lokomotiv i
flere internetafstemninger på forskellige danske og tyske hjemmesider.

Men alting har en ende. En epoke med et MY-lokomotiv ved Lollandsbanen
nærmede sig sin afslutning, da maskinen stod hensat i en længere periode på
rangerområdet på Nakskov Banegård. Dels stod lokomotivet over for en større
revision og dels var godsmængderne aftaget til ingenting. I 2006 og 2007
udeblev sukkertransporterne helt. Samtidig var godsselskabet Contec Rail på
udkig efter maskiner til deres godsaktiviteter. På den baggrund blev LJ M 38
solgt og forlod Nakskov for sidste gang 18. januar 2008. Lokomotivet befandt
sig i en tid på centralværkstedet i København i LJ-design, hvorefter
maskinen i en periode kørte godsopgaver hos Contec Rail i samme flotte
design, der blev skabt på værkstedet i Nakskov.

 

Billede serie.

 

 

DSB MY 1153 i Gb. 13/2 2002.
© Tommy Nilsson.
http://www.jernbanen.dk

 

 

LJ M 38 nymalet i Nakskov. Marts 2002.
© Erik Nikolaisen.

 

 

LJ M38 til fremvisningen i Nykøbing Falster. 10/4 2002.

© Allan Støvring-Nielsen.

 

 

LJ M38+M34 med et langt godstog ved Nakskov Station. 7/2 2004.

© Jan Petersen.

 

 

LJ M38 og M34 med 18 fyldte Railion Tagnoos vogne med sukker fra Sakskøbing sukkerfabrik i Nykøbing Falster. 25/11 2005.
© Jan Pedersen.

 

 

Man gjorde LJ M38 klar dagen før afskeden, hvor Leif lige skriver en mailadresse til mig i Nakskov. 17/1 2008.

© Jan Pedersen.

 

 

LJ M36 som ContecRail skal låne og LJ M38 som de har købt er lige stillet op til fotoshooting ude ved Nakskov værksted, mens Kenneth Dam og Kim Knudsen snakker. 18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 

 

LJ M38 er savnet den dag i dag på Lollandsbanen. der var en god lyd ud over Nakskov. 18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 

 

LJ M38 og M36 med afgang fra Nakskov Station med god lyd og et fløjt for sidste gang i Nakskov. 18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 

Flere billeder fra afskeden med LJ M38.

 

Webmaster.

 

 

16/2 2018.

 

Lidt nyt

 

Lidt billeder fra Nykøbing Falster med DSB ME 1504 i M 6000 ( Nf-Kh ) i M 6000 skal på værksted og havde tjekket akslerne og Mg IC4 i Nykøbing Falster. DSB ME 1523 er den næste som skal køre fra Nf på mandag.

 

 

 

 

 

 

 

 

Videoen:

 

 

Webmaster.

 

 

13/2 2018.

 

Lidt nyt

 

 

Museumsbanen skal ud og ligge de nye sveller på plads med LJ MT1 i Maribo. 13/2 2018.

© Jan Pedersen.

 

 

Der er blevet meget bart ved Ryde Station. Baneafdelingen har fjernet buske og træer som Lokaltog IC2 passere. 13/2 2018.

© Jan Pedersen.

 

 

Så slut med de flotte farver ved Ryde Station som Rt IC2 holder ved. 20/4 2014.

© Jan Pedersen.

 

 

Lokaltog IC2 i solopgang ved Skovlænge mod Søllested. 14/2 2018.

© Jan Pedersen.

 

 

Lokaltog IC2 i solopgang ved Skovlænge mod Nakskov. 14/2 2018.

© Jan Pedersen.

 

Webmaster.

 

 

12/2 2018.

 

Lidt nyt

 

Lokaltog M36 kørte solo Rutinekørsel til Maribo og tilbage til Nakskov.

 

Ved godt nogen ikke synes om den gule, synes selv den er flot.

 

 

M36 ved Maribovej i Nakskov. 12/2 2018.

© Jan Pedersen.

 

 

M36 ved Maribovej i Nakskov. 12/2 2018.

© Jan Pedersen.

 

 

M36 fra Søllested ved Skovlænge mod Nakskov. 12/2 2018.

© Jan Pedersen.

 

 

M36 fra Søllested ved Skovlænge mod Nakskov. 12/2 2018.

© Jan Pedersen.

 

Webmaster.

 

 

11/2 2018.

 

Lidt nyt

 

Der er normal drift på Lollandsbanen da der kom sne.

Lidt billeder fra Nakskov Station. 11/2 2018.

 

 

© Jan Pedersen.

 

 

© Jan Pedersen.

 

 

© Jan Pedersen.

 

Webmaster.

 

 

9/2 2018.

 

Nye billeder

 

Der er tilføjet 48 billeder til Lollandsbanen de gode tider.

 

Nyeste billeder

 

 

Foto: Jan Pedersen.

 

Webmaster.