Lollandsbanen-privat.dk - Afsked med LJ M38
 

 

 

 TILBAGE TIL TOGGALLERI
           
 

Blev solgt til ContecRail som lånte LJ M36. 18/1 2008.

I anledning af 10 års dagen for afskeden med LJ M 38 d. 18. januar 2008, ser
vi tilbage på MY-lokomotivets tid ved Lollandsbanen:

Glæden og talerne var mange, da Lollandsbanen præsenterede LJ M 38 for
pressen ved godsbanegården i Nykøbing F. d. 10. april 2002, forinden var
gået en tid hvor DSB MY 1153 bl.a. havde gennemgået en del plade- og
rustarbejde, udstyret med LJ strækningsradio og sidst men ikke mindst
ommalet i IC2-layout på værkstedet i Nakskov.

Baggrunden for købet af DSB MY 1153 var den, at LJ skulle begynde at køre
godstog på Banedanmarks strækning Nykøbing F.-Næstved i et samarbejde med
godsselskabet Railion. En meget stor mængde af det gods, der blev kørt med
tog syd for Næstved var netop til og fra virksomheder, der var kunder hos
LJ - stål og jern til Poul Ree i Nakskov og sukker for Danisco. Til brug for
denne kørsel havde LJ og Storstrøms Amt indkøbt diesellokomotivet DSB MY
1153, der har sikkerhedssystemet ATC. Da hun ankom til Nakskov, havde hun
navnet ”Tinna” og var i de gamle røde/sort DSB farver. Ifølge visse kilder
blev lokomotivet døbt "Tinna" efter et familiemedlem til en medarbejder på
centralværkstedet i Århus.

Sidst i marts 2002 var lokomotivet nymalet i flot LJ-design - samme design
som banens IC2-tog. Lokomotivet var derfor klar til fremvisningen i Nykøbing
F. d. 10. april, hvorefter godsaftalen med Railion var gældende fra 16.
april 2002 og LJ kunne sætte lokomotivet i drift som LJ M 38. Således
benyttede Lollandsbanens flittigt fotos af LJ M 38 i annoncer i
Folketidendes erhvervssektion, nu skulle LJ M 38 puste nyt liv i den
hensygnende godstrafik. Et af de første godstog med sukkercontainere kørte
meget tidligt om morgenen d. 8. maj 2002 i retning mod Næstved med 25
læssede containere, der skulle videreføres til Hamburg af Railion.
Sukkertransporterne var for alvor vendt tilbage til Lollandsbanens skinner.
LJ M 38 måtte ofte sammenkobles med andre LJ MX´er i de store godstog. Fra
Nakskov kørte d. 1. juli 2002 det længste godstog, der var set i mange år.
To diesellokomotiver trak 40 godsvogne med sukkercontainere. Godstoget var
godt 430 meter langt, da Kong Fredrik IX´s bro blev passeret.

Godsopgaverne for LJ M 38 blev gradvis ændret fra containervogne med sukker
til tyske selvtømmende sukkervogne i retning mod Sjælland og stadig
stålplader i retning mod Nakskov. Lollandsbanens MY-lokomotiv var også på
mere særlige opgaver, når der skulle rangeres IC2-materiale rundt på
stationen i Nakskov. Her kom lokomotivets smukke farver virkelig frem i
sammenkobling med IC2. På godshotellet i Vordingborg måtte LJ M 38 også
spille en rolle d. 6. november 2003, da godsvogne med grillkul skulle hentes
via resterne af havnebanen og Kalvehavebanens spor. Ligesom godsbanen i
Nykøbing fik besøg d. 5. juli 2004, da landbrugsudstyr skulle fragtes
videre. LJ M 38 har også været på længere ture til Randers, når et IC2-tog
skulle til større reparationer eller tilføjes airconditionanlæg på
Bombardiers værksted. Lokomotivet var ligeledes på fremmede spor, da
maskinen kørte med sneplov for Banedanmark på Sydsjælland i februar 2005.

Efter lukningen af smedevirksomheden Poul Ree og inddragelsen af lukkede
vogne med sukker i sække til Norge, var opgaverne for LJ M 38 kun
sukkervogne til og fra lageret på Sakskøbing Sukkerfabrik i den årligt
tilbagevendende sukkerkampagne. Kørslerne var derfor kun sæsonbetonet og
hidtil leverede LJ de læssede vogne i Næstved, men fra 2005 måtte LJ M 38
foretage udveksling i Ringsted.

Sideløbende med stationeringen af MY-lokomotivet hos LJ, fik maskinen og
designet den ære at blive kåret til det flotteste og pæneste MY-lokomotiv i
flere internetafstemninger på forskellige danske og tyske hjemmesider.

Men alting har en ende. En epoke med et MY-lokomotiv ved Lollandsbanen
nærmede sig sin afslutning, da maskinen stod hensat i en længere periode på
rangerområdet på Nakskov Banegård. Dels stod lokomotivet over for en større
revision og dels var godsmængderne aftaget til ingenting. I 2006 og 2007
udeblev sukkertransporterne helt. Samtidig var godsselskabet Contec Rail på
udkig efter maskiner til deres godsaktiviteter. På den baggrund blev LJ M 38
solgt og forlod Nakskov for sidste gang 18. januar 2008. Lokomotivet befandt
sig i en tid på centralværkstedet i København i LJ-design, hvorefter
maskinen i en periode kørte godsopgaver hos Contec Rail i samme flotte
design, der blev skabt på værkstedet i Nakskov.

Anders Madsen.

 
         
  LJ M38 ranger i Nakskov, dagen før afsked med den.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 ranger i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 ranger i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 holder i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 venter på IC2 er færdig med at tanke diesel i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

Leif skriver sin mailadresse til mig ved LJ M38 i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 holder i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 holder i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 som vi GM'er vil savne i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 ranger i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 imellem ti IC2'er ved værkstedet i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 holder ved værkstedet i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 får tanket diesel på i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 får tanket diesel på i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 imellem to IC2'er ved værkstedet i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 holder ved værkstedet i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 kør på det gamle Kragenæs spor i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 kør på det gamle Kragenæs spor i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 ranger i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

Henning holder udkig fra LJ M38 i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  Leif har altid kørt pænt med LJ M38 i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 som bliver savnet, ranger i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 er en smuk dame, kør i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 på værksted i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 på værksted i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 på værksted i Nakskov.17/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 på værksted i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 lige kørt ud fra værkstedet i Nakskov.18/1 2008.

© Anders Madsen.

 
  LJ M38 i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 ranger i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 rangerer i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M36 kommer ud fra værkstedet i Nakskov.18/1 2008.

© Anders Madsen.

LJ M36 og LJ M38 side om side i Nakskov.18/1 2008.

© Anders Madsen.

 
  LJ M36 og LJ M38 side om side i Nakskov.18/1 2008.

© Anders Madsen.

LJ M36 og LJ M38 side om side i Nakskov.18/1 2008.

© Anders Madsen.

 
  LJ M36 og LJ M38 side om side for sidste gang i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M36 og LJ M38 side om side for sidste gang i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M36 rangerer i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M36 rangerer i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M36 i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 rangerer for sidste gang i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M36 på vej ned af den gamle Kragenæs spor i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 på vej ned af den gamle Kragenæs spor i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M36 og LJ M38 skal koples sammen.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M36 og LJ M38 laver bremseprøver.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M36 og LJ M38 holder på det gamle Kragenæs spor i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 og LJ M36 sammen holder de på det gamle Kragenæs spor i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 og LJ M36 sammen holder de på det gamle Kragenæs spor i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 og LJ M36 rangerer i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 og LJ M36 rangerer i Nakskov.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 og LJ M36 ranger i Nakskov.18/1 2008.

© Anders Madsen.

 
  LJ M38 og LJ M36 ranger i Nakskov, mens Kim Knudsen kigger på.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M36 og LJ M38 på vej ind til spor 4 på Nakskov Station.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M36 og LJ M38 holder i spor 4 på Nakskov Station.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 og LJ M36 holder i spor 4 for sidste gang sammen på Nakskov Station.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 og LJ M36 holder i spor 4 for sidste gang sammen på Nakskov Station.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M36 og LJ M38 holder i spor 4 på Nakskov Station.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 og LJ M36 holder i spor 4 på Nakskov Station.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

Der er afgang for LJ M38 og LJ M36.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  Der er afgang for LJ M38 og LJ M36.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M36 og LJ M38 forlader Nakskov Station, for sidste gang sammen.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M36 og LJ M38 forlader Nakskov Station, for sidste gang sammen.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M36 og LJ M38 forlader Nakskov Station, for sidste gang sammen.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  LJ M38 og LJ M36 med fløjten i bund ved udkanten af Sakskøbing.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

LJ M38 og LJ M36 i udkanten af Sakskøbing.18/1 2008.

© Jan Pedersen.

 
  Contec M38 og LJ M36 ved Borup.18/1 2008.

© Bjarke Hvass.

Contec M38 og LJ M36 ved Borup.18/1 2008.

© Bjarke Hvass.

 
  Contec M38 på Mgb.19/1 2008.

© Jacob Wittrup Thomen.

Contec M38 på CVK.21/1 2008.

© Anders Madsen.

 
  Contec M38 ved drejeskiven.21/1 2008.

© Anders Madsen.

LJ´s tidl slæber "kysses" farvel.21/1 2008.

© Anders Madsen.

 

 

                             

 
 Copyright © 2005 Lollandsbanen-privat.dk Design: Martin Christensen Ses bedst i: Internet Explorer 1024 x768